Verifiera RG/KYC kund med BankID
Uppdaterad
Verifiering med BankID ska göras vid inkommande kontakt med kund vid tillfällen där vi ska utföra en åtgärd som efterfrågas av kund.
Vid utgående kontakt om kund efterfrågar ändringar, enligt nedan exempel, ska vi använda rutinen verifiera utan BankID för att öka trovärdigheten hos kund att det är ATG som ringer. Det kan annars bli en "öppning" för kriminella att använda sig utav vid BankID-kapningar.
- Registrerade kontaktvägar
- Bankkonto och kort-uppgifter
- Registrera självavstängningar
- Ändra gränser
Säkerställ alltid vid inkommande samtal:
- Om kund redan verifierats med BankID i slinga
- Om kund ringer från registrerat telefonnummer i kontoadm
- Om kund efterfrågar ändringar ovan, verifiera med BankID
Verifiera:
- Sök upp kund i kontoadm
- Gå till Identifiering
- Klicka på BankID
- En popup frågar om du vill verifiera kund på personnummer som finns i Kontoadm.
- Klicka på Ja.
- Om verifiering misslyckas provar vi en gång till.
- Misslyckas den ännu en gång så kan vi inte hjälpa kunden.