Hantering-kund uppger spel med lån
Kunder som uppger i andra format än KYC-enkäten att spelandet finansieras för lånade pengar behöver hanteras enligt följande.
Säkerställ:
- Typ av lån för dokumentation. Blancolån? Sms-lån? kredit?
- Har lån har gått till spel? Hur mycket?
Informera:
- Att man inte får spela för lånade pengar eller kredit.
- Kund att denne är avstängd för spel i 12 månader.
- Vad som gäller för att låsa upp kontot – nya underlag som påvisar att kunden kan spela för icke lånade medel och därefter görs ett omsorgssamtal för att säkerställa att kunden är kapabel till att spela framöver samt känner till våra verktyg.
Hantering:
Om kunden har skickat in tillräckligt underlag och vi godkänner kunden i KYC-syfte så kan vi skicka godkännande mailet till kunden men addera standardsvar nedan som information till kund.
- Sök upp kunden i KontoAdm
- Klicka på fliken ”kundgränser”
- Välj ett spelområde åt gången, gränstyp ”självavstängning”, låsningsperiod ”Tillsvidare spelomsorgsspärr”
- Spara gräns. Samtliga spelområden (casino, häst & sport) ska spärras.
- Maila kunden med beslut (se standardsvar nedan)
- Stäng ärendet med en kommentar. T.ex. ”Stänger ärende då kunden spelar för lånade pengar. Omsorgsspärr i 12 mån. Behöver inkomma med nytt underlag samt omsorgssamtal för att häva spärr efter tiden passerat.”
Standardsvar:
Vi på ATG är måna om våra kunders välmående och med informationen om att du finansierar ditt spelande med lån så måste vi följa omsorgsplikten.
Det innebär att vi måste stänga av dig för spel i minst 12 månader hos oss. Anledningen till detta är för spelandet finansieras av lån och för att spela hos oss ska man ha möjlighet att finansiera sitt spelande på egen hand och inte genom lån.
Du är varmt välkommen att höra av dig om minst 12 månader för att häva avstängningen. För att spärren ska hävas kommer du behöva skicka in underlag som styrker dina framtida insättningar samt ha ett omsorgssamtal med vår avdelning Spelansvar.