8. Bedömning av KYC-åtgärd
Uppdaterad
Vid uteblivet svar på fullständigt KYC-underlag ska HÖG-riskkunder genomgå ytterligare kontroller för att eventuellt avslutas och rapporteras till FIPO. För låg och medelriskkunder stängs dessa ärenden utan att rapporteras.
Hantering:
- Ärendet återkommer efter 30 dagar i Suspend till 2. WF-filtret
- Sortera på timelimit TR (dubbelklicka på kategorin)
- Välj samtliga ärenden med datum 30 dagar (eller mer) bak i tiden
- Dubbelkolla om kunden inkommit med underlag via post, mail eller tvåvägs
- Om underlag inkommit- hantera
- Är kunden:
- Högrisk. Bedöm om kund ska rapporteras till FIPO
- Är kunden låg eller medel (utan avvikande underlag) följ steg tom 10
- Lägg upp kunden på spärrlistanmed orsakskod 99 oavsett riskklass.
- Välj anledning till spärr i aktiviteten
- Gå vidare till "dokumentera och avsluta ärende"
- Dokumentera tydligt i Solution Memo:
- Anledning till att ärende stängs?: Ej inkomna underlag, Ej tillräckliga underlag, Vad saknas?
- Finns avvikelser i inkomstkontroll: KFM, betalningsanmärk mm?
- Åtgärd? Konto spärrat? Avslutat? Spelomsorgsspärr?
- Övrig kommentar: Relevanta ärenden (stor mängd ärenden, kunden har nämnt något udda, ringer ofta mm)?
- Stäng aktivitet dokumentera och avsluta för att stänga ärende
Om kunden återkommer efter spärr gör såhär