10. Skriv FIPO-rapport
Uppdaterad
Om den grundliga kontrollen visar på avvikelser behöver kunden rapporteras till FIPO
- Gå till fliken FIPO i EWS
- Skapa fiporapport
- Beskriv i fritext under orsak (saldo autogenereras) (Mall)
- Tidsperiod som granskats
- Varför är kund spärrad/vad avviker?
- Gör en sammanställning av alla insättningar under året (totalt och per insättningsmetod)
- Hur mycket kunden spelat
- vad kunden spelat
- Rimlighetsbedömning
- Namn och personnummer
- Om fler är kopplade, personnummer och rapportid ska ingå
- Välj åtgärd: info om spärr och ev avslut
- Välj riskindikatorer som passar beskrivning av ärende (fler kan väljas)
- Fyll i kontoindex, POBid, misstankeindikator: misstanke penningtvätt
- Skapa ärende, ny flik för transaktioner (väljs direkt i EWS- främst insättningar)
- Klicka i manuellt vilka transaktioner som är misstänkta och ska rapporteras (det som är avvikande i närtid)
- Klarmarkera alla transaktioner, en och en
- Rapporten ska granskas via Peer-Review innan inskick till FIPO
- Skriv i Teamsgrupp (Fair Play | RG&KYC - FCP ) att det finns en rapport att granska
- FCP återkopplar när rapport kan skickas/ska ändras
- Exportera fil (ladda ner för att skapa XML)
- Gå in i GOAML, klicka på fliken "nya rapporter", klicka på XML och ladda upp fil (fiporeferensnummer skapas)
- Invänta att rapporten hanteras och godkänns
- När rapport är hanterad
- Gå in i EWS och klarmarkera om Godkänd
- Gör om rapport baserat på feedback från FIPO om AVVISAD
- Beskriv i fritext under orsak (saldo autogenereras) (Mall)
- Dokumentera i POB-ärende
- Solution Memo:
- RapportID och fiporeferensnummer
- Anledning till FIPO: Avvikande underlag, varför? (Bulvan?, spel på annans konto?) Hänvisa till utfall i EWS
- Åtgärd: Konto avslutat?
- Finns avvikelser i inkomstkontroll: KFM, betalningsanmärk mm?
- Övrig kommentar: Annan avvikelse, vad? Något scenario ovan? Relevanta ärenden (stor mängd ärenden, kunden har nämnt något udda, ringer ofta mm)?
- RapportID och fiporeferensnummer
- "Dokumentera och avsluta" för att stänga ärende
- Ändra Closure code:
- Utrett KYC inget svar- Rapport
- Utrett KYC misstänkt TS- Rapport
- Solution Memo:
- Avsluta kundens konto (Avslut av Fair Play) Brev skickas per automatik
- Om avslut ej möjlig pga förtidspel eller lagkapten, spärra KONTOSTATUS tillfälligt
- Lägg upp på spärrlistan
- orsakskod 3