EWS Larm- Spelansvar
Uppdaterad
EWS (Early warning system) är ett larmsystem som skyndsamt flaggar för extra höga risker. I spelansvar används detta för att skyndamt fånga upp:
- Höga spel på Casino
- Hög nettoförlust
- Larm 1: Ung kund (18-25år) som förlorar 20tn netto/dag : Unga kunder med hög nettoförlust
- Larm 2: Ny skapat konto de senaste 6 mån och gjort nettoförlust 50tn/dag: Nya kunder med hög nettoförlust
Hantering:
- Öppna ett EWS-ärende i RG cases i POB
- Bedöm och kontakta kunden enligt S2 rutin
- Dokumentera ärende enligt S2 rutin
- med "O/Besvarat samtal xx/xx i Description
- information från samtal i Solution Memo med beslut och åtgärder
- OM det har skapats flera EWS-ärenden på kund i närtid av varandra och vi inte tycker att ett nytt samtal är nödvändigt, dokumentera:
- Ingenting i Description
- Bedömning och anledning till varför vi inte kontaktar kund i Solution Memo
- Hänvisning till tidigare S2 i Solution Memo
- Ändra Case Category till "KYC ADD"