Spärrtyper
Kunder kan vara spärrade av olika anledningar. Det kan vara vi, RG/KYC eller SOK som utfärdat spärren. Spärrarna används i spelansvarssyfte och kundkännedomssyfte. Nedan finner du de olika spärrarna, hur det ser ut och när de används
Kontostatus:
Kontostatusspärr används av lite olika anledningar. Den kan användas vid en KYC spärr men då kommer också internetstatusen vara öppen men vi använder den primärt:
- När vi har mottagit ett ärende där en kund lämnat butiken utan att betala sitt spel
- Spelansvarsincident
Internetstatus:
Internetstatusspärr är inget som vi använder men vi kan ibland se att den är spärrad. Internetstatusen kan spärras när kunden felaktigt slagit sitt lösenord för många gånger. Det kan också vara spärrat när man lagt en kontostatusspärr då denna spärras per automatik när man lägger en kontostatusspärr och den ska då också vara spärrad.
KYC spärr:
Vid uteblivet svar på kundkännedom spärras kundens ATG konto. För att kunden ska ha möjlighet att hantera gränser, kontoinställningar och få tillgång till tvåvägskommunikationen behöver internetstatusen vara aktiv samtidigt som kontostatusen är spärrad. Kundens konto ser då ut så här:
På händelsen för spärren så kan man även se kommentaren "På begäran RG KYC" eller "På begäran RG KYC uteblivet svar" eller något liknande
Spärren får endast hävas av behöriga (RG & KYC agenterna).
Självavstängning på ATG:
Enligt spellagen måste vi ge spelare möjlighet att stänga av sig från spel under en viss tid eller tillsvidare.
- Självavstängning finns tillgänglig för alla produkter (häst, sport, casino)
- Kunden kan själv välja om den vill stänga av sig för en eller flera av de
- Kund kan välja att göra en självavstängning på 1, 3, 6 månder eller tillsvidare (minst 12 månder).
Spelpaus.se:
Spelpaus.se är en kostnadsfri tjänst från Spelinspektionen. Här kan kunden stänga av sig från allt registrerat spel hos de spelbolag som har licens att bedriva spel om pengar i Sverige.
Vi kan endast se om kunden är spärrad hos spelpaus.se om den har loggat in på atg.se eller fösökt lägga spel i butik.
Spelomsorgsspärr:
Spelomsorgsspärren är ett verktyg som vi och spelansvarsspecialisterna använder för att begränsa de kunder som vi upplever problemspelande eller inte besvarar spelansvarsspecialisternas kontaktförsök.
Upplever vi att en kund påvisar spelproblem utanför RG/KYC öppettider eller per mail så ska vi hantera det enligt S1 - Spelansvarsamtal