ATG Fair Play

S3 - Anhörig till spelberoende

Uppdaterad

Utöver att vi har det lagliga ansvaret att stödja personer som visar tecken på ohälsosamt spelande ska vi även hjälpa eventuella anhöriga personer som kontaktar oss för hjälp med hur de kan/ska hantera situationen.

Säkerställ


  • Om det är akut
  • Att vi inte tar emot uppgifter kopplat till den anhöriga.
    Vi kan enbart hjälpa anhöriga i generella termer och inte specifikt kopplat till just dennes anhörige.

Informera


  • Om ärendet är akut: Be inringande kontakta SOS (112).
  • Att du har förståelse för kunds situation
  • Att inringande ska få prata med våra spelansvarsspecialister
    • Om utanför spelansvars öppettider (8-16:30)
      • Att våra specialister kontaktar dig vid nästa arbetstillfälle.
      • Rekommendera inringande att besöka spelpaus.se och stödlinjen.se samt att många kommuner erbjuder stöd via beroendeföreingar eller terapisamtal.

Hantering


  1. Använd Template S3 - Anhörig
    • Contact Person: K - Okänd kund
    • Spelansvar är på plats:
      1. Varmkoppla samtalet till Spelansvar
      2. Informera spelansvar vad inringande informerat dig om
      3. Stäng ärendet
    • Spelansvar är inte på plats:
      1. Be inringande om namn och telefonnummer som våra specialister kan kontakta denne på.
      2. Skriv ned information som inringande angivit
        • Rekommenderat spelpaus? Ja/Nej
        • Rekommenderat stödlinjen? Ja/Nej
        • Rekommenderat någon spelberoendeförening? Ja/Nej
        • Specifika identifieringar: 
      3. Eskalera ärendet till Player Tracking
warning Created with Sketch.