Q&A sänkning av gränser
RG/KYC har en ny rutin där de i samråd med kund under ett omsorgssamtal kan sänka deras insättningsgränser. Då detta sker i dialog med kunden bör det inte påverka 1st line.
Varför sänker vi kundernas insättningsgränser?
Spelinspektionen önskar att man agerar på höga gränser. Genom att sänka kundernas insättningsgräns i dialog med kund under omsorgssamtal signalerar vi att spelandet kan vara riskfullt och vill förhindra problemsspel.
Kan kunderna ändra sina gränser efter sänkningen?
Ja, men det är inget vi uppmanar kunden. Vi sänker gränserna och rekommenderar starkt att spela på den nivå eller lägre som gränsen sänkts till för att motverka problemsspelande. Eventuell ändring fungerar likt idag, sänkning gäller direkt och höjning gäller efter 72 h.
Är det bara insättningsgränserna?
Primärt är det insättningsgränserna som kommer att sänkas men i vissa fall kan även förlust och inloggningstidsgräns att anpassas i dialog med kund.
Får Kundservice också sänka insättningsgränserna?
Kundservice fortsätter att arbeta enligt sina rutiner. Önskar kunden själv att sänka sin gräns följs rutin för identifiering och ändring på kontot kan göras. En sänkning får däremot inte initieras av Kundservice.