ATG Fair Play

8. Eskalering eller avslut av ärende

Uppdaterad

Vid uteblivet svar på fullständigt KYC-underlag ska HÖG-riskkunder eskaleras till SQ-inves för ytterligare kontroller. Kunderna kan därefter komma att eventuellt avslutas och rapporteras till FIPO. För låg och medelriskkunder stängs dessa ärenden utan att eskaleras vidare till SQ.

Hantering

  1. Ärendet återkommer efter 30 dagar i Suspend till 2. WF-filtret
  2. Sortera på timelimit TR (dubbelklicka på kategorin)
  3. Välj samtliga ärenden med datum 30 dagar (eller mer) bak i tiden
  4. Dubbelkolla om kunden inkommit med underlag via post, mail eller tvåvägs
    1. Om underlag inkommit- hantera
  5. Lägg upp kunden på spärrlistan med orsakskod 99 oavsett riskklass.
  6. Välj anledning till spärr  i aktiviteten
  7. Gå vidare till "dokumentera och avsluta ärende"
  8. Är kunden låg eller medel (utan avvikande underlag), gå vidare till nästa steg utan eskalering till SQ
  9. Dokumentera tydligt 
    1. Solution Memo:
      1. Anledning till eskalering: Ej inkomna underlag, Ej tillräckliga underlag, Vad saknas? Avvikande underlag, varför?
      2. Finns avvikelser i inkomstkontrollKFM, betalningsanmärk mm?
      3. Övrig kommentar: Om avvikelse, vad? Relevanta ärenden (stor mängd ärenden, kunden har nämnt något udda, ringer ofta mm)?
  10. Eskalera till SQ genom att klicka på knappen i POB "Assign to SQ-invest" om kunden är:
    1. Högrisk uteblivet svar
    2. Högrisk med avvikande underlag
    3. Låg/medelrisk med avvikande underlag
  11. Stäng aktivitet dokumentera och avsluta för att stänga ärende
  12. SQ tar över ärendet och bedömer om kunden misstänks för penningtvätt eller inte. SQ ändrar orsakskod på spärrlistan vid vissa tillfällen och avslutar kunden.

Om kunden återkommer efter spärr gör såhär 

Guide taggad med: Eskalering FCP Spärr SQ-inves
warning Created with Sketch.