8. Eskalering eller avslut av ärende
Uppdaterad
Vid uteblivet svar på fullständigt KYC-underlag ska HÖG-riskkunder eskaleras till SQ-inves för ytterligare kontroller. Kunderna kan därefter komma att eventuellt avslutas och rapporteras till FIPO. För låg och medelriskkunder stängs dessa ärenden utan att eskaleras vidare till SQ.
Hantering
- Ärendet återkommer efter 30 dagar i Suspend till 2. WF-filtret
- Sortera på timelimit TR (dubbelklicka på kategorin)
- Välj samtliga ärenden med datum 30 dagar (eller mer) bak i tiden
- Dubbelkolla om kunden inkommit med underlag via post, mail eller tvåvägs
- Om underlag inkommit- hantera
- Lägg upp kunden på spärrlistan med orsakskod 99 oavsett riskklass.
- Välj anledning till spärr i aktiviteten
- Gå vidare till "dokumentera och avsluta ärende"
- Är kunden låg eller medel (utan avvikande underlag), gå vidare till nästa steg utan eskalering till SQ
- Dokumentera tydligt i
- Solution Memo:
- Anledning till eskalering: Ej inkomna underlag, Ej tillräckliga underlag, Vad saknas? Avvikande underlag, varför?
- Finns avvikelser i inkomstkontroll: KFM, betalningsanmärk mm?
- Övrig kommentar: Om avvikelse, vad? Relevanta ärenden (stor mängd ärenden, kunden har nämnt något udda, ringer ofta mm)?
- Solution Memo:
- Eskalera till SQ genom att klicka på knappen i POB "Assign to SQ-invest" om kunden är:
- Högrisk uteblivet svar
- Högrisk med avvikande underlag
- Låg/medelrisk med avvikande underlag
- Stäng aktivitet dokumentera och avsluta för att stänga ärende
- SQ tar över ärendet och bedömer om kunden misstänks för penningtvätt eller inte. SQ ändrar orsakskod på spärrlistan vid vissa tillfällen och avslutar kunden.
Om kunden återkommer efter spärr gör såhär