7. Spärra konto pga otillräckligt eller uteblivet svar
Uppdaterad
När kunden inte inkommit med fullständigt kundkännedomsunderlag efter 15 dagar ska kunden spärras med en AML-block.
Hantering:
- Välj filter Active, should have been blocked (eller My User)
- Välj ärende där "time limit" har passerat
- Säkerställ om kund inkommit med kompletterande underlag
- Vid inkommet svar som godkänt- skicka bekräftelse
- Om kund inkommit med svar via Kreditz men utredning inte påbörjats
- Avvakta med spärr och dokumentera " Kund har svarat – spärr avvaktas, under utredning"
- Prioritera ärende enligt turordning (vid stark misstankegrad ska utredningar prioriteras så att man har potential att hinna till en spärr ifall FiPo skulle besluta om dispositionsförbud)
- Om nej- gå vidare
- Spärra konto med AML-block
- Skicka ett av svaren:
- Vid spärr pga uteblivet svar-inget meddelande skickas
- Vid spärr pga otillräckligt svar- skicka info
- Vid direkteskalering till FCP- skicka svar till kund
- Dokumentera åtgärd
- Suspendera ärende i 15 dagar
- Spara