ATG Fair Play

KYC flöde

Uppdaterad

1. Taxerad inkomst inhämtas

Första steget för att inhämta kundkännedom för högriskkunder. Detta gör via en USB-sticka från Skatteverket där en inkomstkontroll inhämtas manuellt eller automatiskt via RPA (Robotic Automation Process).

2. Bedömning Taxerad inkomst

När inkomstkontrollen är inhämtad görs en bedömning om kundens taxerade inkomst täcker de insättningar som gjorts och om samma nivå kan finansiera framöver. POB räknar ut en AGA Ti som RG & KYC agent bedömer som tillåten spelsumma eller inte.

3. Inhämta utökad KYC

Om den inhämtade inkomstkontrollen visar på att kundens inkomst inte är tillräcklig eller om kunder återkommer efter ett år behöver ytterligare kundkännedom inhämtas. Detta kan ske på tre olika sätt.

  1. Inhämta utökad KYC för nya kunder
  2. Inhämta Sign-off
  3. Inhämta TR för återkommande kunder

Om kund inte har tillgång till atg.se, "End Chat" och skicka brev postalt

4. Hantera KYC-underlag

När kunden inkommer med efterfrågat underlag ska dessa registreras i kundens High Risk ärende i POB. I aktiviteten Utvärdering redogörelse bifogas underlaget in och samtliga celler fylls i baserat på vad som skickats in. POB räknar ut en AGA by POB som står till grund för hur bedömningen ska göras.

5. Bedömning KYC-underlag

Bedömningen består av olika steg. Första kontrollen görs av underlaget för att säkerställa giltigheten. Den andra kontrollen görs av pengarnas ursprung och avvikelser så som lån eller kontantinsättningar. Om samtligt underlag inkommit och godkänts stängs ärendet direkt.

6. Spärra konto

Om underlaget visar på avvikelser eller att sista svarsdatum passerat spärras kontot för spel, insättningar och uttag. Åtgärden dokumenteras i Symptom Memo och ärendet suspenderas i 30 dagar innan det eskaleras till Security and Quality (SQ-INVES).

7. Eskalera ärende för eventuellt avslut

När 30 dagar har passerat och kunden inte inkommit med något underlag eller tillräckligt med underlag behöver SQ göra ytterligare kontroller och i vissa fall rapportera kunder till FIPO. Ärendet eskaleras först med dokumentation och kan slutligen stängas helt.

warning Created with Sketch.