Återaktivering av avslutade kunder
Uppdaterad
Kunder som har blivit avslutade pga uteblivet svar på begäran om kundkännedomsuppgifter, bristande kundkännedoms underlag eller överträdelser av kontovillkor/spelregler/lag behöver kontrolleras innan konto kan återaktiveras.
Bland avslutade kunder finns personer som rapporterats till FIPO.
Kontrollera:
Vilken avdelning har avslutat kunden via spärrlistan?
- FCP- Eskalera ärendet till FCP
- Har kunden avslutats innan dec 2024 pga uteblivet svar på KYC, RGKYC äger hanteringen
- RGKYC- Följ rutinen nedan
- Förtydligande av ägarskap, spärrkoder:
1, 2, 5, 6
FCP
FCP äger hela processen från bedömning till beslut.
3
RGKYC eller FCP
Beror på tidpunkt för avslut och bakomliggande orsak.
4
RGKYC
RGKYC äger hela processen.
När avslutades kunden?
- Inom 12 månader- Inhämta KYC från den tidpunkt vi urspungligen efterfrågat KYC
- Över 12 månader sedan- Inhämta ny KYC och fokusera på hur kundens medel/transaktioner ser ut i nutid
Hantering:
- Kontrollera, spärrkod, avslut av kund och senaste ärende (enligt ovan)
- Säkerställ kundens mailadress och informera om Kreditz eller underlag via mail
- Skapa ett High risk ärende i POB och inhämta KYC och hantera enligt vanlig rutin
- Om konto får återaktiveras, ta bort kund från spärrlistan
- Om misstankar inte längre kvarstår och tillräckligt underlag inkommit inom 1 månad, ska tidigare FIPO-rapport återkallas med information till Finanspolisen.