ATG Fair Play

10. Skriv FIPO-rapport

Uppdaterad

Om den grundliga kontrollen visar på avvikelser behöver kunden rapporteras till FIPO

  1. Gå till fliken FIPO i EWS
  2. Skapa fiporapport
    1. Beskriv i fritext under orsak (saldo autogenereras) (Mall)
      1. Tidsperiod som granskats
      2.  Varför är kund spärrad/vad avviker?
      3. Gör en sammanställning av alla insättningar under året (totalt och per insättningsmetod)
      4. Hur mycket kunden spelat 
      5. vad kunden spelat 
      6. Rimlighetsbedömning
      7. Namn och personnummer
      8. Om fler är kopplade, personnummer och rapportid ska ingå
    2. Välj åtgärd: info om spärr och ev avslut
    3. Välj riskindikatorer som passar beskrivning av ärende (fler kan väljas)
    4. Fyll i kontoindex, POBid, misstankeindikator: misstanke penningtvätt
    5. Skapa ärende, ny flik för transaktioner (väljs direkt i EWS- främst insättningar)
      1. Klicka i manuellt vilka transaktioner som är misstänkta och ska rapporteras (det som är avvikande i närtid)
      2. Klarmarkera alla transaktioner, en och en
    6. Rapporten ska granskas via Peer-Review innan inskick till FIPO
      1. Skriv i Teamsgrupp (Fair Play | RG&KYC - FCP ) att det finns en rapport att granska
      2. FCP återkopplar när rapport kan skickas/ska ändras
    7. Exportera fil (ladda ner för att skapa XML)
    8. Gå in i GOAML, klicka på fliken "nya rapporter", klicka på XML och ladda upp fil (fiporeferensnummer skapas)
    9. Invänta att rapporten hanteras och godkänns 
    10. När rapport är hanterad 
      1. Gå in i EWS och klarmarkera om Godkänd
      2. Gör om rapport baserat på feedback från FIPO om AVVISAD
  3. Dokumentera i POB-ärende 
    1. Solution Memo:
      1. RapportID och fiporeferensnummer
      2. Anledning till FIPO:  Avvikande underlag, varför? (Bulvan?, spel på annans konto?) Hänvisa till utfall i EWS 
      3. Åtgärd: Konto avslutat? 
      4. Finns avvikelser i inkomstkontroll: KFM, betalningsanmärk mm?
      5. Övrig kommentar: Annan avvikelse, vad? Något scenario ovan? Relevanta ärenden (stor mängd ärenden, kunden har nämnt något udda, ringer ofta mm)?
    2. "Dokumentera och avsluta" för att stänga ärende
    3. Ändra Closure code:
      1. Utrett KYC inget svar- Rapport
      2. Utrett KYC misstänkt TS- Rapport
  4. Avsluta kundens konto (Avslut av Fair Play) Brev skickas per automatik 
    1. Om avslut ej möjlig pga förtidspel eller lagkapten, spärra KONTOSTATUS tillfälligt 
  5. Lägg upp på spärrlistan 
    1. orsakskod 3


Guide taggad med: Avslut FIPO FIPO-rapportera
warning Created with Sketch.