ATG Fair Play

8. Bedömning av KYC-åtgärd

Uppdaterad

Vid uteblivet svar på fullständigt KYC-underlag ska HÖG-riskkunder genomgå ytterligare kontroller för att eventuellt avslutas och rapporteras till FIPO. För låg och medelriskkunder stängs dessa ärenden utan att rapporteras.

Hantering:

  1. Ärendet återkommer efter 30 dagar i Suspend till 2. WF-filtret
  2. Sortera på timelimit TR (dubbelklicka på kategorin)
  3. Välj samtliga ärenden med datum 30 dagar (eller mer) bak i tiden
  4. Dubbelkolla om kunden inkommit med underlag via post, mail eller tvåvägs
    1. Om underlag inkommit- hantera
  5. Är kunden:
    1. Högrisk. Bedöm om kund ska rapporteras till FIPO
    2. Är kunden låg eller medel (utan avvikande underlag) följ steg tom 10
  6. Lägg upp kunden på spärrlistanmed orsakskod 99 oavsett riskklass.
  7. Välj anledning till spärr  i aktiviteten
  8. Gå vidare till "dokumentera och avsluta ärende"
  9. Dokumentera tydligt i Solution Memo:
    1. Anledning till att ärende stängs?: Ej inkomna underlag, Ej tillräckliga underlag, Vad saknas? 
    2. Finns avvikelser i inkomstkontroll: KFM, betalningsanmärk mm?
    3. Åtgärd? Konto spärrat? Avslutat? Spelomsorgsspärr?
    4. Övrig kommentar:  Relevanta ärenden (stor mängd ärenden, kunden har nämnt något udda, ringer ofta mm)?
  1. Stäng aktivitet dokumentera och avsluta för att stänga ärende

Om kunden återkommer efter spärr gör såhär

warning Created with Sketch.