ATG Fair Play

Återaktivering av avslutade kunder

Uppdaterad

Kunder som har blivit avslutade pga uteblivet svar på begäran om kundkännedomsuppgifter, bristande kundkännedoms underlag eller överträdelser av kontovillkor/spelregler/lag behöver kontrolleras innan konto kan återaktiveras.

 Bland avslutade kunder finns personer som rapporterats till FIPO.

Kontrollera: 

Vilken avdelning har avslutat kunden via spärrlistan? 

  • FCP- Eskalera ärendet till FCP
    • Har kunden avslutats innan dec 2024 pga uteblivet svar på KYC, RGKYC äger hanteringen
  • RGKYC- Följ rutinen nedan
  • Förtydligande av ägarskap, spärrkoder: 


  • 1, 2, 5, 6

    FCP

    FCP äger hela processen från bedömning till beslut.

    3

    RGKYC eller FCP

    Beror på tidpunkt för avslut och bakomliggande orsak.

    4

    RGKYC

    RGKYC äger hela processen.

När avslutades kunden?

  • Inom 12 månader- Inhämta KYC från den tidpunkt vi urspungligen efterfrågat KYC
  • Över 12 månader sedan- Inhämta ny KYC och fokusera på hur kundens medel/transaktioner ser ut i nutid

Hantering:

  1. Kontrollera, spärrkod, avslut av kund och senaste ärende (enligt ovan)
  2. Säkerställ kundens mailadress och informera om Kreditz eller underlag via mail 
  3. Skapa ett High risk ärende i POB och inhämta KYC och hantera enligt vanlig rutin
  4. Om kontot får återaktiveras: 
    1. Gå till fliken "fipo" och sen "rapporterade kunder"
    2. Sök upp kontoindex och klicka på vald kontoindex
    3. Ändra "tillåt aktivt konto" till "ja"
  5. Ta bort kund från spärrlistan
      1. Om misstankar inte längre kvarstår och tillräckligt underlag inkommit inom 1 månad, ska tidigare FIPO-rapport återkallas med information till Finanspolisen.


Guide taggad med: Återaktivering avslutade kunder
warning Warning.