ATG Fair Play

Återaktivering av avslutade kunder

Uppdaterad

Kunder som har blivit avslutade pga uteblivet svar på begäran om kundkännedomsuppgifter, bristande kundkännedoms underlag eller överträdelser av kontovillkor/spelregler/lag behöver kontrolleras innan konto kan återaktiveras.

 Bland avslutade kunder finns personer som rapporterats till FIPO.

Kontrollera: 

Vilken avdelning har avslutat kunden via spärrlistan? 

  • FCP- Eskalera ärendet till FCP
    • Har kunden avslutats innan dec 2024 pga uteblivet svar på KYC, RGKYC äger hanteringen
  • RGKYC- Följ rutinen nedan
  • Förtydligande av ägarskap, spärrkoder: 


  • 1, 2, 5, 6

    FCP

    FCP äger hela processen från bedömning till beslut.

    3

    RGKYC eller FCP

    Beror på tidpunkt för avslut och bakomliggande orsak.

    4

    RGKYC

    RGKYC äger hela processen.

När avslutades kunden?

  • Inom 12 månader- Inhämta KYC från den tidpunkt vi urspungligen efterfrågat KYC
  • Över 12 månader sedan- Inhämta ny KYC och fokusera på hur kundens medel/transaktioner ser ut i nutid

Hantering:

  1. Kontrollera, spärrkod, avslut av kund och senaste ärende (enligt ovan)
  2. Säkerställ kundens mailadress och informera om Kreditz eller underlag via mail 
  3. Skapa ett High risk ärende i POB och inhämta KYC och hantera enligt vanlig rutin
  4. Om konto får återaktiveras, ta bort kund från spärrlistan
    1. Om misstankar inte längre kvarstår och tillräckligt underlag inkommit inom 1 månad, ska tidigare FIPO-rapport återkallas med information till Finanspolisen.


Guide taggad med: Återaktivering avslutade kunder
warning Created with Sketch.