ATG Fair Play

8. Bedömning av KYC-åtgärd

Uppdaterad

Vid uteblivet svar på fullständigt KYC-underlag ska HÖG-riskkunder genomgå ytterligare kontroller för att eventuellt avslutas och rapporteras till FIPO. Låg och medelriskkunder med avvikelser hanteras likt högrisk, övriga stängs. 

Hantering:

    1. Ärendet återkommer efter 15 dagar i Suspend till 2. WF-filtret
    2. Sortera på timelimit TR (dubbelklicka på kategorin)
    3. Välj samtliga ärenden med datum 15 dagar (eller mer) bak i tiden
    4. Dubbelkolla om kunden inkommit med underlag via post, mail eller tvåvägs
      1. Om underlag inkommit- hantera
    5. Är kunden:
      1. Högrisk eller låg/medel med avvikelser. Bedöm om kund ska rapporteras till FIPO
      2. Är kunden låg eller medel (utan avvikande underlag) följ steg 6- 10
    6. Bedöm om kunden fortsatt vara spärrad eller aktiveras med Maxtak
      1. Kriterier för fortsatt spärr
        1. Noll-taxerade kunder /väldigt lågt AGA i jämförelse med insättningar
        2. Butikskunder
        3. Domar eller oroväckande info
      2. Lägg upp kunden på spärrlistan med orsakskod 4 utan att avsluta konto.
      3. För övriga kunder
        1. Ta bort AML-block och registrera Maxtak baserat på AGA
        2. Skicka standardsvar
          1. Vid maxtak pga utebivet svar- skicka svar till kund 
          2. Vid maxtak pga otillräckligt svar- skicka svar till kund
    7. Välj anledning till spärr  i aktiviteten
    8. Gå vidare till "dokumentera och avsluta ärende"
    9. Dokumentera tydligt i Solution Memo
warning Created with Sketch.