S2 återkommande- identifiera problemspelande kunder
Uppdaterad
I enlighet med omsorgssplikten behöver vi agera på misstänkt problemspelande. Kunder som har kontaktats med ett omsorgssamtal kan fortsatt fastna i QlikSense enligt våra riskfaktorer. Återkommer kund ska dessa i regel inte kontaktas innan 6 månader har passerat om inte kunden visar ett avvikande beteende sedan senaste samtalet.
Exempel på avvikande beteenden:
- Larm från EWS (Höga spel på Casino)
- Mail från Analys, S&Q eller FCP om oroväckande spel
- Kundens KYC-riskprofil ändras drastiskt (ex låg till hög)
- Avvikelser i KYC-enkät
- Övriga anledningar
Säkerställ:
- Att kunden inte är avstängd
- Att vi kontaktat kund vid tidigare tillfälle med omsorgssamtal
- Prioritera äldst först på senaste kontaktdatum
Hantera:
- Analysera kundens spelmönster
- Har kunden fastnat på flera områden?
- Hur ser resultatet ut senaste 6 månaderna?
- Har kundens spelande förändrats sedan senaste samtalet?
- Vad sa kunden i föregående samtal?
- Ta kontakt med kunden via Genesys
- Om kunden är avstängd via spelpaus.se
- Vid svar utförs samtal i enlighet med samtalsguiden med anpassning att kund är återkommande
- Vid uteblivet svar, omsorgsspärra kunden
- Gör en bedömning om det finns anledning att vidta åtgärder för att hjälpa en spelare att minska sitt spelande.
- Exempel på markörer att ta hänsyn till vid en riskbedömning av en spelare:
- Spelarens ålder (yngre utgör större risk)
- Tidigare avstängningar (regelbundna avstängnigar högre risk)
- Typ av spel (casino, sport, häst)
- Spelaren uttrycker att hen har behov av att vinna tillbaka förlorade pengar
- Uppjagat eller hotfullt beteende mot licenshavarens personal
- Spelaren uttrycker att hens ekonomiska handlingsutrymme är litet
- Skapa POB-ärende med Template S2- kontakta kund
- Vid uteblivet svar men kund ringer tillbaka samma dag, dokumentera i befintligt ärende. Ändra "responsible user" till din egna innan du stänger ärendet.
- Dokumentera ärende
- Description: ” S2 Besvarat/Obesvarat DD/MM"
- Contact Person: Kontoindex/personnummer
- Configuration item: Konto
- Case Category: CSI-S2
- Symptom memo:
- Klistra in skärmdump på riskfaktor som kund fastnat på
- Klistra in skärmdump på totala resultatet senaste 6 mån
- Solution memo:
- Vad som sagts i samtal
- Åtgärd
- Bedömning
- Om samtal var obesvarat
- Closure Code:
- Vid svar-Resolved
- Vid uteblivet svar- Spärr inget svar