11. Kund återkommer efter spärr/avslut
Uppdaterad
Vid uteblivet, ofullständigt eller avvikande KYC-underlag spärras/avslutas och eventuellt FIPO-rapporteras kunder efter ca 45 dagar. Efter kontot begränsats och ärendet stängts kan kunderna komma att höra av sig i efterhand och önska återöppna konto.
Säkerställ:
- Om konto spärrats pga uteblivet/ofullständigt underlag
- Om kunden är FIPO-rapporterad
- Avvikande underlag
- Orsakskod i spärrlistan
Hantering:
- Öppna kundens senaste High risk ärende
- Säkerställ anledning till spärr via spärrlistan och POB-ärenden
- Uteblivet/ofullständigt underlag (orsakskod 99):
- Efterfråga resterande underlag via spelansvar@atg.se
- Vid inkommet underlag, gör en ny bedömning
- Vid ofullständigt/avvikande underlag (orsakskod 3)
- Efterfråga resterande underlag via spelansvar@atg.se
- Vid inkommet underlag, gör ny bedömning
- Om misstanke kvarstår, skapa en AIF (Additional information file) manuellt i goAML
- Komplettera FIPO-rapport med text vad kunden inkommit med som styrker misstanke
- Om misstanke upphör, skapa en AIF (Additional information file) manuellt i goAML
- Skriv att ATG inte längre har misstankar om pennintvätt eller terroristfinansiering.
- Texten ska innhålla men anpassas efter ärende ”ATG inte ska ta de åtgärder som beskrivits i rapport med ID ______ . Kunden har i efterhand skickat in godkända underlag som förklarar pengars ursprung samt svarat på kundkännedomsfrågor. ATG ber därmed att rapport med rapport ID _______ förbises.”
- Vid godkännande av AIF i go AML, återkoppla till kund och hävs spärrar (ink spärrlistan)
- Spara kopia på AIF-rapporten som PDF samt referensnummer i POB-ärende
- Dokumentera anledning i POB-ärende varför FIPO-rapporten inte längre gäller
- Om misstanke kvarstår, skapa en AIF (Additional information file) manuellt i goAML
- Vid orsakskod 2 (OCH 1???)
- Hänvisa kunden till utredning@atg.se eftersom ärendet ägs av FCP
- Uteblivet/ofullständigt underlag (orsakskod 99):