Avvikande KYC-underlag
Uppdaterad
Utöver tillfällen där otillräcklig KYC inte inkommit kan andra avvikande ärenden behöva eskaleras till SQ för vidare utredning.
Olika scenarion:
- Misstanke falska lån
- Vi har tillräckligt med underlag men misstänker penningtvätt
- Överföringar/Swishinsättningar i samband med ATG transaktioner
- ATG-konto utlånat permanent
- Regelbundna kontantinsättningar
- Kunden lämnar ut oroväckande information via telefon (t.ex har bara pengar kontant)
- Kundens inskickade lönespecifikationer är suspekta (t.ex avvikande mailadress som kontakt)
- Säkerställ om företag är legitimt
Hantering:
- Se eventuella domar, följ rutin infotorg-domar
- Skicka information till kund via tvåvägs
- End Chat
- Dokumentera tydligt i
- Description "Nytt KYC High Risk ärende- DE DD/MM"
- Solution Memo:
- Anledning till eskalering: Avvikande underlag, varför? (Bulvan?, spel på annans konto?)
- Finns avvikelser i inkomstkontroll: KFM, betalningsanmärk mm?
- Övrig kommentar: Annan avvikelse, vad? Något scenario ovan? Relevanta ärenden (stor mängd ärenden, kunden har nämnt något udda, ringer ofta mm)?
- OM Återkoppling: Vilken åtgärd har utförts? Har kunden fått information, vad? Beslut?
- Eskalera till FCP genom att klicka på knappen i POB "Assign to SQ-invest"
- Öppna det eskalerade ärendet
- Addera "DE DD/MM" i description för att markera att ärendet ska prioriteras
- Byt Case Category under SQ-INVES till "KYC- Högrisk Direkteskalering"
- Stäng ärende