Alarm Cases, samtalsguide- LÅN
Vi behöver agera med ett omsorgssamtal på de kunder som har signalerat lån på sin KYC-enkät. Eftersom detta är uppgifter kunden lämnat själv måste omsorgssamtalet anpassas och skiljer sig från ett vanligt utringade omsorgssamtal.
Exempel på hur ett utdrag från omsorgssamtal-lån kan se ut:
"....Vi på ATG värnar om våra kunders välmående, du har besvarat vår enkät och uppgett att du finansierar ditt spelande med lånade pengar. Detta ser vi som ett riskfullt spelande och vi vill därför säkerställa att du mår bra när du spelar hos oss..."
- Finansierar du ditt spelande med lånade pengar?
- Vad för typ av lån spelar du för? Belopp?
- Varför spelar du för lånade pengar?
"Vi har en skyldighet att agera på detta och behöver stänga av dig för spel i minst 12 månader hos oss eftersom vi ser en ökad risk. Vi som spelbolag behöver känna oss trygga med att finansieringen på dina insättningar är hållbara i längden..."
Hantering
- Vid besvarat lånsamtal:
- Kunden bekräftar att spel finansieras med lån
- Kunden förnekar att spelandet finansieras med lånande pengar, följ rutin för utökad KYC.
- Kunden har angett fel svar.
- Vid obesvarat lånsamtal:
- Omsorgsspärra
- Om kund har skulder eller låg taxering och högre nettoförluster/stora insättningar skickas utökad KYC.
- Om kund inte har skulder och bra taxering som täcker nettoförlusterna, dokumentera och stäng ärende. Kontot behålls spärrat till dess att kunden återkommer
- Kunden återkommer efter obesvarat lånsamtal
- Kund blir godkänd. Befintligt KYCWF-ärende uppdateras med information från samtal.
- Kund blir inte godkänd pga något som sägs i samtal.
- Skapa nytt KYCWF-ärende
- Skicka TR-Form
- Gör bedömning vid inkommet underlag om omsorgsspärr kan hävas eller inte