Användningsområde spärrtyper
Kund registerar en avstängning på atg.se på 1, 2 eller 3 spelområden och kan välja en period på 1 mån, 3 mån, 6 mån eller Tillsvidare (12 mån). Avstängning hindrar spel online och butik men kunden kan fortsatt logga in på sitt konto och göra insättningar/uttag.
Kundservice kan hjälpa kunden att registrera en avstängning om kunden kan identifiera sig med BankID.
Denna ska användas om kunden själv önskar att ta en paus från spel.
RG/KYC agent registrera denna. Avstängning hindrar spel online och butik men kund kan fortsatt logga in på sitt konto och göra insättningar/uttag tills det att agent häver spärr.
Används:
- Vid misstänkt problemspel
- Uteblivet svar på omsorgssamtal
- Uteblivet svar lånsamtal
- Kund spelar för lånade pengar
- Uteblivet svar och kunden har en tillsvidareavstängning (12 mån) på ett eller två områden. Resterande spärras med spelomsorgsspärr. Resterande spärras med spelomsorgsspärr
- Kund är avstängd 1,3 eller 6 mån på ett eller två spelområden och svarar ej på omsorgssamtal/säger sig ha problem med spel
RG/KYC agent använder denna för KYC-kunder. Kunden kan logga in och ta ut pengar på kontot men inte spela eller sätta in pengar.
Används:
- Uteblivet svar på KYC-förfrågan
- Misstake av penningtvätt
Denna används primärt av FCP och Kundservice vid misstanke om bedrägeri eller annat som kan skada ATG. Kunden kan varken logga in eller spela i butik vid denna. Om kunden har ett ATG-kort spärras även det om kontostatusen spärras. RG/KYC kan också behöva använda denna i specifika fall.
Används:
- Kund lämnar butik utan att betala spel
- Bedrägeri/penningtvätt
- Uteblivet svar på transaktionsförfrågan från FCP