Riskfaktorer GameScanner
đ Binge gambling
Vad det betyder
Binge gambling handlar om ett cykliskt mönster dÀr spelandet sker i intensiva perioder under kort tid, följt av tydliga pauser med lite eller inget spelande. Det riskfyllda ligger i att stora förluster och andra negativa konsekvenser ofta koncentreras till korta tidsfönster. Pauserna mellan bingarna kan skapa en falsk kÀnsla av kontroll, bÄde hos kunden sjÀlv och i omgivningen, vilket kan göra att problem upptÀcks sent.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Perioder med mycket hög spelintensitet
- Tydliga uppehÄll mellan dessa perioder
- à terkommande intensiva perioder med liknande karaktÀr
- TidsmÀssig koppling till Äterkommande tillfÀllen (t.ex. lön, helger)
đ Fluctuating wagers (stora variationer i insatsstorlek)
Vad det betyder
Stora variationer i insatsstorlek kan vara ett tecken pÄ att spelandet blir mer kÀnslostyrt Àn planerat. NÀr insatsnivÄn svÀnger kraftigt, sÀrskilt i kombination med en gradvis ökning över tid, kan det tyda pÄ att spelaren successivt vÀnjer sig vid högre risknivÄer eller försöker kompensera för tidigare utfall.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Stora skillnader mellan lÄga och höga insatser
- Hur ofta insatsnivÄn förÀndras kraftigt
- En övergripande uppÄtgÄende trend i insatsstorlek
- Kombinationen av hög variation och hög spelaktivitet
đź Game types (speltyper)
Vad det betyder
Den hÀr riskfaktorn handlar bÄde om hur mÄnga speltyper en kund anvÀnder och vilka typer av spel det rör sig om. Att spela flera olika spel, sÀrskilt om de skiljer sig i tempo och riskprofil, kan öka intensiteten i spelandet. Spel med hög hÀndelsefrekvens kan förstÀrka engagemanget och göra det svÄrare att ta pauser eller reflektera över sitt spelande.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Antal olika speltyper som anvÀnds
- Samtidigt eller tÀtt vÀxlande spel mellan produkter
- Förekomst av spel med hög eventfrekvens
- Om bredden av speltyper ökar över tid
đ Impulsive transaction behaviour (impulsivt transaktionsbeteende)
Vad det betyder
Impulsivt transaktionsbeteende innebÀr att insÀttningar sker ofta och ibland upprepade gÄnger under kort tid. Det kan spegla att spelandet inte lÀngre följer en planerad budget utan istÀllet styrs av situationen i stunden. NÀr insÀttningar görs reaktivt kan det bli svÄrt att hÄlla kontroll över den totala konsumtionen.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- MÄnga insÀttningar under samma dag
- Flera insÀttningar inom en och samma spelsession
- FörÀndringar i insÀttningsmönster över tid
- TÀtare eller större insÀttningar mot slutet av spelperioder
đČ Increasing tolerance (ökad tolerans)
Vad det betyder
Ăkad tolerans innebĂ€r att spelaren gradvis behöver lĂ€gga mer tid eller pengar pĂ„ spel för att uppnĂ„ samma upplevelse som tidigare. Det Ă€r ofta en lĂ„ngsam utveckling dĂ€r spelandet stegvis tar större plats. Denna upptrappning kan öka risken för bĂ„de ekonomiska och sociala konsekvenser.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Samtidiga ökningar i flera beteendedimensioner
- Gradvisa snarare Àn plötsliga förÀndringar
- Utökning till fler eller mer intensiva speltyper
- FörÀndringar som bestÄr över tid
đ Loss chasing (jaga förluster)
Vad det betyder
Loss chasing innebÀr att spelaren fortsÀtter spela eller ökar sin spelintensitet för att försöka vinna tillbaka förluster. Det hÀr beteendet kan skapa en sjÀlvförstÀrkande spiral dÀr varje förlust leder till ytterligare spelande, vilket i sin tur ökar risken för större ekonomisk skada.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Ăkad spelaktivitet efter förluster
- Höjda insatser i samband med negativa utfall
- Upprepade insÀttningar efter förlust
- Mönster dÀr stora förluster följs av intensivt spelande
đ° Monetary consumption (monetĂ€r konsumtion)
Vad det betyder
MonetÀr konsumtion beskriver hur mycket pengar som gÄr Ät till spelande, antingen över tid eller i intensiva perioder. Hög eller snabbt ökande konsumtion ökar risken för finansiell skada, oavsett spelarens faktiska ekonomiska situation.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Total monetÀr förbrukning över tid
- Perioder med mycket höga förluster pÄ kort tid
- Tydliga ökningar i nettoförlust
- Kombinationen av hög konsumtion och hög spelintensitet
đ Nightly play (nattspel)
Vad det betyder
Nattspel, definierat som spelande mellan midnatt och tidig morgon, kan pÄverka bÄde beslutsförmÄga och vardagsrutiner. Trötthet och störd dygnsrytm kan göra att spelandet blir mer impulsivt och mindre genomtÀnkt.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Spelaktivitet mellan 00:00 och 06:00
- Hur ofta nattspel förekommer
- LÄnga eller Äterkommande nattliga sessioner
- Hög spelintensitet under nattliga timmar
đ Number of days played (antal speldagar)
Vad det betyder
Ett högt antal speldagar kan indikera att spelandet blivit en Äterkommande vana. NÀr spel sker ofta finns det mindre utrymme för ÄterhÀmtning, och risken ökar för att spelandet tar plats frÄn andra viktiga delar av livet.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Antal aktiva speldagar per vecka eller mÄnad
- LÄnga perioder med spel nÀstan varje dag
- Minskade eller uteblivna pauser mellan speldagar
- Stabilt hög frekvens över tid
đ° Repeated loss of winnings (snabbt förlora vinster)
Vad det betyder
Denna riskfaktor beskriver nÀr vinster snabbt spelas bort och istÀllet triggar ett mer intensivt spelande. Vinsten fungerar dÄ inte som en naturlig paus, utan som en drivkraft för att fortsÀtta spela pÄ en högre risknivÄ.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Kort tid mellan vinst och förlust
- Höjda insatser direkt efter vinst
- Upprepade mönster av vinst följt av eskalering
- Intensivt spelande efter att vinsten Àr förlorad
â SG control usage (anvĂ€ndning av spelverktyg)
Vad det betyder
Spelverktyg Àr avsedda att hjÀlpa till med kontroll, men hur de anvÀnds kan ibland spegla underliggande svÄrigheter att hÄlla fast vid beslut. Frekventa justeringar eller korta pauser kan indikera en pÄgÄende kamp mellan vilja att begrÀnsa spelandet och impuls att fortsÀtta.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- Frekventa Àndringar av grÀnser
- Upprepade korta time-outs
- Cykler av sjÀlvavstÀngning och snabb Äterkomst
- Höjning eller borttagning av grÀnser efter intensivt spel
đ Time consumption (tidskonsumtion)
Vad det betyder
Tidskonsumtion handlar om hur stor del av tiden som gÄr Ät till spelande. LÄnga eller mÄnga sessioner ökar exponeringen för risk och kan pÄverka bÄde beslutsfattande och vardagsliv.
Vad modellen reagerar sÀrskilt pÄ
- LÄnga sammanhÀngande spelsessioner
- Hög total speltid per dag
- Ăkande sessionlĂ€ngd över tid
- Kombinationen av lÄng speltid och hög intensitet
Skala för riskfaktorer
PoĂ€ngsĂ€ttningen av varje riskfaktor presenteras pĂ„ en skala frĂ„n 0â100. Detta visar i vilken utstrĂ€ckning riskfaktorn Ă€r nĂ€rvarande hos den aktuella spelaren.
Ej nĂ€rvarande (0â25):
- Riskfaktorn Àr inte nÀrvarande eller nÀstan inte nÀrvarande hos spelaren
- Normala spelmönster inom förvÀntade intervall
- Ingen omedelbar anledning till oro
Tendens (26â50):
- Viss indikation pÄ att riskfaktorn Àr nÀrvarande
- Mönstret uppfyller inte fullstÀndiga kriterier för riskfaktor
- Kan bero pÄ begrÀnsad data eller kortsiktigt beteende
- Bör övervakas men krÀver inte omedelbar intervention
Tydligt mönster (51â75):
- Tydliga bevis pÄ att riskfaktorn Àr nÀrvarande
- Konsekvent mönster under en lÀngre tidsperiod
- Kan krÀva mÄttlig intervention
- Bör övervakas noggrant
Extremt mönster (76â100):
- Riskfaktorn Àr nÀrvarande i ovanlig eller oroande grad
- Potentiellt allvarliga konsekvenser för spelaren
- Kan krÀva omedelbar intervention
- Högre prioritet för operatörens uppmÀrksamhet