Hantering av PEP
Uppdaterad
Hantering av PEP RCA sker automatiserat via en RPA som är schemalagd dagligen 6.00. Nedan är samtliga steg i hanteringen.
Rutin för CM1, hantering av listärenden.
Via personöversikten behöver vi säkerställa att PEP-träffen är vår kund. I vänstra hörnet på vyn har vi vår kunds namn och identitet:
Säkerställ:
- Att kundens för och efternamn är samma både i hörnet och i listan
- Om eventuell bild stämmer överens med kundens ålder
- Att födelsedatumet är samma
- Att kön stämmer
- Att det är rätt land
- Om kunden är en aktiv PEP
Om du inte kan säkerställa att det är samma person, gör såhär.
Om du kan säkerställa att det är samma person:
- Kryssa rutan
- Välj status PEP
- Gå ner till Åtgärd
- Skicka till: Arkiv
- Orsak: Utrett- listärende
- Skicka
Hantering:
- Sök på kunden i POB
- Klicka på de tre prickarna till höger om kundens uppgifter
- Välj fliken KyC Information
- Ändra Risk Profile till High PEP/RCA
- Välj PEP/RCA Status PEP
- Spara ändringarna (crtl, S)
7. Ett automatisk High Risk-ärende skapas och en notis skickas till Fair Play Process Specialist