Spelansvarsincident
Uppdaterad
Vid upptäckt fel med självavstängningar, gränser eller marknadsutskick som skickats till avstängd kund har det inträffat en eventuell spelansvarsincident. I dessa fall behöver vi agera direkt.
Säkerställ:
- Att incident uppfattats via telefon
- Vid mail ring kund för att säkerställa nedan
- Vad som inträffat?
- Vilken typ av incident (Fel med avstängningar, gränser eller marknadsutskick)
- Om avstängning, vilken?
- Om spelpaus.se, efterfråga PDF med avstängningsinformation (finns att hämta i inloggat läge hos spelpaus)
- Om marknadsutskick, att telefonummer är korrekt
- Sök på telefonnummer i Kontoadm för att se om annnan kund har samma registrerade telefonnummer
- Sök på telefonnummer i Kontoadm för att se om annnan kund har samma registrerade telefonnummer
- När upptäcktes incidenten?
- Spelinfo? Område, form, online eller ombud? Andelsspel? Tillsammans eller butiksandel?
Informera:
- Att felsökning kommer att påbörjas
- Att återkoppling sker när ärendet är löst
- Att kontot kommer att spärras tillsvidare (under utredningstiden)
Hantera:
- Registrera spärr på kontostatus med kommentar ”utredning spelansvarsincident”
- Öppna template ”Spelansvarsincident” i POB
- Besvara kontrollfrågorna i Symptom memo utförligt
- Gäller ärendet spelpaus.se:
- Skicka ut mailmall (Svar kundanmälan Spelansvarsincident) till kund så att hen kan svara med bifogad PDF från spelpaus.se
- Dokumentera på detaljnivå
- Vid marknadsutskick
- Bocka ur marknadsrutor och spara i KontoAdm
- Gäller ärendet spelpaus.se:
- Spara ärende för att direkteskalera till Control Center
- Ring först Control Center (08 627 21 31) och informera att ärendet skapats
- Ring därefter OIM (08 627 22 20) för att informera att en spelansvarsincident skett och säkerställ att de fått informationen i samband med eskaleringen.
- När ärendet är färdighanterat hamnar det i "Solved, but customer not contacted".
- Eskalera ärende till Player Tracking för bedömning av spärrtid/eventuell kontakt.
- Kunden återkopplas efter samråd med Fair Play Process Specialist alt en av produktspecialisterna